måndag 2 mars 2009

den franska veckan.

Som sagt så har det inte blivit någon bloggning nu när våra franska vänner har bott hos oss i en vecka, så därför tänkte jag köra en liten resumé av vår vecka tillsammans, som har varit både jobbig, rolig och händelserik.

Tisdag 24/2: Jag och 5 andra från klassen åkte med buss till Arlanda för att möta upp 1ES från L'Isle D'Abeau. Eftersom planet var försenat fick vi sitta och chilla på Arlanda ett tag, köpte kaffe och bara pratade. Men sen kom dom! Och guuuud vad roligt det var att se dom allihopa! Carole, Automne, Manon, Sophie, Bryan, Yoann, Nicolas, Méliana, Élodie, Guillaume, Morgan, Alexis, Lionel, Joris, Corentine, Tanguy, Karolyn.

När vi sagt hej till alla åkte vi med bussen till skolan, där resten av klassen väntade. Efter en kort samling skulle alla åka hem till sina respektive familjer, Carole åkte med mig hem. Vi åt middag, fick jättefina presenter och bara tog det lugnt.

Onsdag 25/2: Idag var vi i skolan på förmiddagen, vi svenskar hade lektion som vanligt och fransmännen fick en liten guidning i skolan och i Uppsala. Efter lunchen åkte vi ut till Fjällnora för att åka skridskor. Några hade aldrig åkt skridskor förut så det var kul att se haha. Sen grillade vi korv och sen tog vi bussen hem igen. När vi kom fram gick vi några stycken ut på stan en liten stund, sen hem för middag och Sabina kom över till mig för att sen åka tillsammans in till stan för att träffa de andra. Vi blev ett gäng som samlades på stan, och efter mycket mycket beslutsångest gick vi till Storken och fikade, det var jättemysigt. Resten av kvällen var inte lika mysig, men helt ok haha.

Torsdag 26/2: Idag blev vi sena på morgonen, men vi hann precis till Stockholmsbussen som gick 8.30. När vi kom fram till huvudstaden promenerade vi runt ett tag för att visa fransmännen lite sevärdheter, sen tog vi Djurgårdsfärjan över för att sen gå till Vasamuséet. Det var lite halvkul sådär.... Sen blev det kaos när vi allihopa skulle försöka hitta ett eller flera ställen att äta på, till slut blev det ca 14 pers som gick till Rice, en asiatisk restaurang med en suuuperbra buffé, jag blev proppmätt, sushin var just great! Sen gick vi på stan resten av dagen och det var fett jobbigt för att alla fransmän är så sjukt sega. De gick hela tiden 20 meter bakom oss svenskar...suck. Sen åkte vi hem med buss och direkt när vi var framme i Uppsala, gick jag, Tove, Manon och Carole direkt till tåget för att åka till Emelie och Automne i Knivsta. det blev en jättelyckad kväll, med god mat, chips och Bridget Jones dagbok!

Fredag 27/2: Klockan 8.30 var vi tvungna att lämna av fransmännen i skolan, vilket var lite drygt eftersom jag annars skulle ha haft lång sovmorgon. För att utnyttja vår långa rast gick jag och Emelie hem till Tove för lite chill. Vi åt mackor, grädde (haha...internskämt) och kollade på Billy Elliot. Sen traskade vi tillbaks till skolan för lite lunch och en lektion och sen gick vi till Ofvandahls där skolan hade bokat bord och semlor till alla fransmän och svenskar! Det var jättekul och jättegott. Efter det gick vi på stan ett bra tag på grund av ett litet missförstånd, orkar inte förklara... Sen gick vi hem för att be ready for the party! Runt åtta tog vi bussen ut till festlokalen och där väntade en fest som var otroligt kul i början och lite mindre kul i slutet om man säger så. Det var mycket dans och mycket dricka om man säger så. Vid ett tog vi bussen hem och då var vi rätt trötta kan jag säga. Hey sovmorgon!

Lördag 28/2: Sovmorgon blev det, och ingen dålig sådan! Efter frukosten blev det ner på stan som gällde. Fransmännen shoppade loss osthyvlar och Marabou medan vi svenskar trötta bara gick med. Vi åt lunch och våra kära fransyskor beställde då varsin baguette och fransk chokladtårta, well kanske saknade de sitt kära hemland un petit peu... Sen var det dags för bio, Det regnar alltid i Provence, den enda franska filmen som gick. Den var helt ok, det fanns ingen handling direkt så jag vet inte....några skratt fick vi oss iallafall. När filmen var slut promenerade vi hem till mig för att äta middag och kolla lite på Melodifestivalen, haha Automne var på flummhumör så hela middagen satt vi och skrattade åt : "Manon a perdu ses gants, et Carole a dit "a"..." Det roliga med det hela var att det inte ens var roligt. Iaf, det var en helmysig kväll! När de gått hem satt jag och roade mig på msn nästan hela natten haha.

Söndag 1/3: Jag tog sovmorgon idag också, åt scones till frukost, och senare åkte jag och pappa med Carole till Sigtuna på en kort liten utflykt. Vi promenerade och fikade, det var allt haha. Sen körde vi hem till Uppsala, eller rättare sagt till Emelie för att göra en kaka! Den blev supersupergod och vi hade det jättemysigt! Sen gick vi hem och åt middag för att senare åka tillbaks till Emelie på filmkväll. Med en påse godis och Moulin Rouge var kvällen räddad, och det var hur mysigt som helst! En rolig grej vi gjorde var att bjuda fransyskorna på Djungelvrål, ett godis som inte finns i Frankrike. Den ena såg ut som om hon skulle spy, den andra gillade det och den tredje gillade det inte särskilt men åt upp den iaf. Tyvärr blev det väldigt sent den kvällen och vi var inte hemma förrän strax före ett. Tror ni att jag gick och la mig då? Svar nej, jag åt och lyssnade på musik tills klockan var ca tre kanske....haha.

Måndag 2/3: Inte så konstigt försov jag mig idag, hann inte äta frukost och fick springa till skolan. Fransmännen skulle ha lektioner på förmiddagen. Vi svenskar hade en lektion och sen rast hela dagen. Jag och Sabina chillade i skolan, åt lunch och gick på stan. Sen hade vi filmvisning för allihopa, Jalla Jalla blev det. Första gången för mig som jag såg den. Sen skyndade jag mig hem för att göra mig i ordning inför kvällen och soirée amicale. Kvällen blev jättelyckad! Mat och efterrätter, trevligt folk och roliga framträdanden. Det var så otroligt fint när alla franska tjejer stod och sjöng massa fina sånger och sen sjöng de en tillsammans med killarna. Sen hade killarna övat in någon dans som de ville visa upp och det var helt grymt bra! Den sista kvällen blev verkligen lyckad även om det var lite sorgligt också....

Tisdag 3/3: Den sista dagen. uschuschusch. Vi hade en lektion tillsammans med fransmännen, en lektion då dom skulle lära sig lite svenska ord och uttryck. Sen åt vi lunch tillsammans och sen var det dags att säga hejdå :( usch det kändes väldigt tråkigt samtidigt som det skulle bli rätt skönt... Men vi tog varandras msn och sen så har vi mer eller mindre lovat att komma och hälsa på i sommar. 1ES - vous me manquez!


Inga kommentarer: